torsdag, januari 31, 2008

Varför är U-länderna U-länder?

Jag förstår mig inte på vart pengar försvinner. ... det har jag i och för sig aldrig gjort, men i morse fick jag en riktig kalldusch. Jag var sen till jobbet så i stället för att trycka ut en espresso till frukost köpte jag en take awaykaffe på vägen till centrum.

2,50 euro betalade jag för en kopp. Och då har jag dessutom personalrabatt på Picnic där jag köpte muggen. 2,50 för en kopp kaffe!! Inte latte, inte espresso, inga konstigheter, bara en vanlig kaffe som jag själv hällde upp i pappersmugg.

Ponera att koppen kostar 15 cent i inköp, vattnet 1 cent och mjölkskvätten 5 cent, då kostar kaffet 2,29 euro. Koppen rymmer 2,5 dl kaffe.

Ett halvkilos paket kaffe ger cirka 70 skopor kaffe och till 2,5 dl starkt kaffe går det åt 3 skopor. Det betyder att man ur ett kaffepaket får man 23 stora muggar. Det betyder att Picnic får in knappt 53 euro per kaffepaket. Det är ganska bra vinst om man utgår från att ett paket kostar runt fem euro. Vinsten per kaffekopp är då strax över 2 euro. Och inte en cent extra sänder de iväg till de kaffeproducerande länderna.

Upprörd är väl det minsta man kan bli av världens orättvisor. Men mitt morgonkaffe ska jag oberoende ha. Även om jag nu överväger att börja köpa rättvisemärkt kaffe och gå runt med den egna koppen i väskan.

Inga kommentarer: