onsdag, augusti 22, 2007

ÅSKA med versaler


O ringde klockan tio-nånting och sa att det säkert vore en idé att dra ur alla sladdar. Det var alldeles gulgrått ute och mullrade som ur en stor metallburk. Inget vanligt åskmuller. Min vana trogen satte jag mig i arbetsrumsfönstret och njöt. Det blev bara tjockare och tjockare i luften av allt regn, till sist syntes ingenting bakom tv-tornet. Hela lägenheten var mörk och fylld av ett dovt ihållande muller. Allt var kanon tills blixtarna hittade tv-tornet. En efter en sökte de sig i hackiga banor genom regnet och lyste upp hela kvarteret till öronbedövande smällar.

Det var första gången efter friidrotts-VMs åskväder som jag inte vågade mig ut på balkongen för att bevittna väderfenomenet. Det var alldeles för nära och för kraftigt idag. Med hjärtat i halsgropen sprang jag en timme senare under mitt stora paraply som en liten iller mellan husen för att komma till spårvagnen och ta mig till jobbet.

Nu är jag framme i stan och det väller in rapporter på larmradion om översvämningar över hela stan, bränder och trafikolyckor. Meteorologiska institutet utfärdade en myndighetsvarning eftersom ovädret som kom in från Finska viken var så kraftigt. Man uppskattar att 7 000 blixtar slog ner i Helsingfors under en timmes tid.

Tv-tornet tog också skada läser jag på www.yle.fi. Radiosändningarna slogs ut i en halvtimme. I Kyrkslätt träffades en människa av blixten och vårdas nu på universitetssjukhuset i Helsingfors. Och 38 000 hushåll blev utan elektricitet. Taxibilarnas centralsystem slutade fungera under förmiddagen, liksom metron, trafikljusen och spårvagnarna på vissa håll i stan.

Nu är det lite ljusare, men istället för att vara nervös över åskan sitter jag och darrar för tandläkarbesöket om en dryg timme. Usch, usch, usch, kunde det inte åska lite till istället?

Inga kommentarer: