lördag, augusti 18, 2007

Dracula var först

"Man lär så länge man har elever" stod det inristat på en keramikplatta ovanför svarta tavlan i min fysiklärare Kerstins klass då jag gick i gymnasiet. Med jämna mellanrum ploppar citatet upp i mitt huvud. Så även idag.

Har läst presshistorik och några rapporter om informationsgrafikens användning i europeiska dagstidningar för att känna mig förberedd på torsdag då jag ska föreläsa på formgivningsinstitutet i Lahtis. Vad jag inte visste var att den första tryckta nyhetspublikationen i världen dels kom från Europa och dels att den handlade om Dracula. (Pettersson & Strand. Mälardalens högskola 2002.)

1485 utges relationen "Djävulsprinsen" Dracole Weyde som handlar om den rumänske vojvoden Vlad III (1431-1476). Vlad III var ståthållare för Valachiet och den som vi senare kommit att kalla greve Dracula. Vojvoden spetsade levande människor på vassa träpålar och höll sedan middag på platsen för massakern. Europa pyrde av rykten om den blodtörstande adelsmannen och i Sverige lär skillingtryck om "Pål-Djefvulen" ha förekommit. Träsnittet visar vad som var den tidens pressfoton.

Att sådant.

Inga kommentarer: