söndag, augusti 19, 2007

Ground Zero - igen

Deutsche Banks skrapa som återuppförs vid Ground Zero i NYC drabbades under gårdagen av ett bakslag. Den alltjämt tomma byggnaden fattade eld på vad som tros vara 15:e våningen och svart rök steg över New Yorks skyline. Jag tror trots allt inte att det var en lika stor smäll för Deutsche Bank som för Manhattanborna som återigen blev tvungna att se svart rök stiga från tvillingtornens gamla plats.

Brandstationen vid 6th Avenue / Houston Street som ryckte ut för att släcka elden igår miste två brandmän och fick 18 skadade i utryckningen. 2001 miste samma brandstation 11 av sina brandmän.

Jag minns så tydligt den ödesdigra dagen 2001. Jag hade nyss kommit hem från semestern i New York och fick ett sms av en tidigare klasskompis om att jag kanske borde kolla in CNN.com. Sajten var överbelastad så jag sprang in i konferensrummet på mitt förra jobb, där fanns en tv och ingen trodde mig då jag skrek ut i korridoren att WTC i New York träffats av flygplan. Den kvällen satt jag som paralyserad framför tv:n hemma.

Hur kändes det då, 2001, för New Yorkborna? Jag tror inte det finns ord att beskriva det, människor drevs till sitt yttersta och jag tror att det i all sin hemskhet skapade en starkare känsla av samhörighet. Jag fick den kvällen telefonkontakt med Mimi som jag träffat i Reykjavík veckan innan New York-resan och som jag bodde hos i Brooklyn ett par dagar under semestern. Hon var påväg till kyrkan för att be, det enda hon visste var att en jättelik svart pelare av rök steg upp från Manhattan. Hon var skärrad, för till kyrkan brukade hon då rakt inte gå utan mycket god orsak.

Om jag skulle ha sett rökpelaren stiga från Manhattan igår hade det sannolikt lockat fram den samma paralyserade Björn som satt framför tv:n för sex år sedan.

1 kommentar:

Per Westberg sa...

Byggnaden ägs inte längre av Deutscher Bank. fter att ha fått ut försäkringsersättningen sålde man fatigheten till Lower Manhattan Redevelopment Corporation.

Deutsche Bank finns numera på 60 Wall Street, J.P. Morgan Chase tidigare huvudkontor.