onsdag, augusti 15, 2007

Blixtförälskad uti stormen

Äntligen! Jag som var så avundsjuk på Jakobstadsborna som fick åskväder här om kvällen. I går hade vi ett litet dundermoln ovanför stan mitt på dagen också, men inget i stil med det monster som Jakobstad såg. I natt däremot - oj, oj, oj, säger jag bara.

Då vi gick till sängs där runt halv tolv såg det ut som vilken stadsnatt som helst, ett gråorange täcke över stan och svag vind i träden utanför sovrumsfönstret. En kvart senare lystes rummet upp genom rullgardinen av tiotals blixtar per minut. Inget muller hördes, men jag kunde inte låta bli att tassa upp och sätta mig i arbetsrumsfönstret och titta ut över skolgården här bakom huset. Det varken regnade eller mullrade, men oj så många vackra gaffelblixtar som syntes.

En kvart senare gav jag upp då jag tyckte mig ha fått den årliga dosen åskväder på en kväll. Strax efter att jag krupit ner under täcket small det till och sovrummet blev alldeles vitt för ett ögonblick. Det lät som om en militär skjutövning just inletts utanför fönstret. Jag rusade upp och blev vittne till två markblixtar med öronbedövande smällar. En gick ner i eller nära tv-tornet 300 meter bort och den andra tror jag att slog ner vid hotellet bara hundra meter från vårt hus. Med tallriksstora ögon och uppspelt som ett fiskstim kunde jag gå till sängs en halvtimme senare då åskvädret igen övergåt till tysta blixtar.

Imorse fick jag via Meteorologiska institutet reda på att åskvädret kommit in mycket sakta från sydväst i en nordostlig riktning. Till en början hade bara en åskcell med in-cloud-blixtar bildats och lite senare hade två ytterligare åskceller tagit form. En av de senare cellerna sände ner blixtar till marken. Totalt sett var det inget ovanligt stort åskväder, bara 7 000 blixtar sträckte sig mellan mark och moln, vanligtvis ser våra regioner två åskväder med över 10 000 blixtar per sommar.

Men njutningen var fullkomlig. Inte sedan friidrotts-VM på Olympiastadion 2005 har jag upplevt ett så mäktigt åskväder på nära håll. På kartan syns blixtnedslagen från gårdagen, färgkoderna visar klockslagen (i UTC-tid, addera 3 timmar för att få finsk tid) och siffran efter klockslagen är antalet nedslag. (Källa: Meteorologiska institutets blixtradar.)

Jag tog i början av sommaren initiativ till en åskvädersartikel i tidningen, min kollega Annika R skrev den och jag illustrerade. Klicka här för att gå till Hufvudstadsbladets webbarkiv (den saknar grafik, men om du klickar på bilden här intill ser du hela uppslaget).

Inga kommentarer: