tisdag, oktober 23, 2007

Underbara höst

Först nu känns det som höst på riktigt. I morse då jag satt på spårvagnen till jobbet var det nästan som att gå in i en vägg - precis så påtaglig var hösten runt Tölöviken.

Gräset är så där vitgrönt som det bara är några dagar på året just efter den första nattfrosten. De som var ute med sina hundar på morgonpromenad gick hurtigt med vantar, halsdukar och vita moln runt näsan. Det låg en lätt dimma över viken och på andra sidan, i Berghäll, steg rök i perfekt lodräta streck mot den ljusblå himlen.

Jag tycker om hösten. Jag tycker om höstkläder och frisk frostbiten luft. Men framför allt tycker jag om halsdukar. Åh, så jag tycker om halsdukar. Jag har redan köpt två nya för i år, och om andra äger femtio par skor så äger jag minst det tredubbla antalet halsdukar. Allt för att jag tycker om hösten.

Inga kommentarer: