onsdag, oktober 10, 2007

Stockholmsmodet

Spenderade alltså helgen i Sthlm, firade svärmor som fyllde jämt i söndags, åt fantastiskt gott och träffade vänner som vi inte sett på allt för länge.

Jag kom också till insikt i helgen. Än en gång. Alltid då vi är på roadtrip norrut till Skellefteå eller Jakobstad känns det jobbigt att åka hem till stan igen. Nu i helgen var det precis tvärtom. Då vi satt på tåget till flygplatsen kändes det riktigt skönt att vara påväg till en mindre stad. Både O och jag är småstadsmänniskor och känslan av att ha översikt över omgivningen skapar trygghet.

Missförstå mig rätt. Det är alltid lika roligt att besöka Stockholm och få träffa alla vänner som bor där, men jag trivs i städer där folk känner varandra och förhoppningsvis undrar vart man blivit av om man inte syns på några dagar. Det är en trygghet samtidigt som det förstås är en börda i sig att bo i en mindre stad, av precis samma orsaker.

En sak vi inte hittar i vare sig Helsingfors eller någon annanstans i Finland är Stockholmsmodet. Ta en speciell titt på den välkammade röda peruken som skyltdockan i skyltfönstret bär. Jag ser fram emot nästa tur till Stockholm för att kolla om alla har sådan frisyr då. :)

Inga kommentarer: