torsdag, oktober 18, 2007

Sär skrivningar

Jag hör till kategorin som avskyr särskrivningar. Så jag blev mycket förvånad och irriterad då jag härförleden fick reda att om man inte vet hur något skrivs så bör man utgå från att det är en särskrivning, då är chansen att det är rätt större.

Och just i den sekunden blev mitt skrivade jobbigt. Nu vänder jag på varje ord och ifrågasätter mig själv hela tiden. Ska jag skriva "i går kväll", "igår kväll", "igårkväll" eller "i gårkväll"? (Det första alternativet är korrekt.)

Så för att underlätta mitt liv har jag en lista med ord och uttryck som kan komma väl till hands.

Alltigenom, alltihop, alltmer(a), alltnog, alltsedan, annanstans, allt flera, allt som oftast, Densamma, densamme, dessbättre, dessförinnan, dessvärre, detsamma, därvidlag, de där/här, den där/här, det där/här, Envar, ettvart, efter hand, en del, en gång, Förstnämnda, förutom, förvisso, framför allt, från och med, för all del, för den skull, för handen, för närvarande, för övrigt, före detta, Gentemot, god morgon/förmiddag/dag/eftermiddag/afton/kväll/natt, Hittills, härförleden, häromdagen, härvidlag, Ibland, ifrån, ihjäl, ihop, ihåg, ingenstans, isär, itu, i alla fall, i dag, i fatt, i fjol, i fred, i fråga (om), i gång, i går, i kapp, i kraft, i kväll, i land, i morgon, i morse, i natt, i och med, i sänder, i stånd, i stället (för), i så fall, i väg, Likväl, lika väl, Mitt emellan, mitt emot, Norrifrån, norrut, någonstans, närapå, nu för tiden, någon gång, något slags, något så när, näst bäst/minst/störst/yngst, Om hand, om intet, ovan nämnd(a), På nytt, Rent av, rent ut, runt om(kring), Sistnämnd(a), såvitt, såväl, söderifrån, söderut, så där, så här, så fort, så länge, så när, så pass, så till vida, Tillstädes, tvärsom, tvärtemot, tvärtom, till buds, till dels, till dess, till exempel, till freds, till fånga, till fylles, till godo, till handa, till hands, till känna, till mötes, till pass, till reds, till rätta, till sinnes, till sist, till slut, till spillo, till synes, till stånd, till vara, till viljes, till väga, till ända, till äventyrs, till övers, Understundom, under hand, under tiden, upp och ner, Varannan, vartannat, västerifrån, västerut, varstans, var och en, var sin, vice ordförande, vice talman, vice verkställande, vid pass, Ånyo, åsido, återigen, Österifrån, österut, överallt, över huvud (taget), över hövan, över lag, över styr, över ända.

Inga kommentarer: