tisdag, oktober 02, 2007

Matfavoriter

Då man har sjuk rygg och inte kan sitta eller ligga still långa stunder i taget finns det en bra lösning: att stå i köket och trixa. Jag älskar att leka med nya råvaror eller utveckla recept.

Vi fick en flaska svarttryffelolja av Mimmi då hon var på besök i stan och i går korkade jag den. Insåg att jag har samma kärlek till tryffel som till bittermandel. Kanske har det med smaken att göra, eller så är det bara vetskapen om att det inte är varje dag man gör mat med de ingredienserna. Vanligtvis ger jag mig inte in på att göra mat. Jag får en sån prestationsångest med gastronomen O i huset. Så jag håller mej till att baka, då vet jag i alla fall exakt vad jag håller på med.

Precis som Lisa Förare Winbladh i SVT är jag en matnörd. Jag har, allt sedan jag var liten grabb i mormors kök, en lista över "mina råvaror". Sådana saker som jag försöker smita in i alla recept där det är möjligt, och ännu mer spännande blir det då de hamnar på ställen där de verkligen inte hör hemma. Det är inga överdrivet exklusiva saker, men rena smaker.

Så hos oss kan man förvänta sig följande smaker: kardemumma, bittermandel, kokos, svarttryffel, saffran, kanel, vanilj och lönnsirap.

Inga kommentarer: