onsdag, september 05, 2007

Tillbaka två år i tiden

Jag har nyss kommit hem från en tillställning på min gamla arbetsplats Arcada.

Högskolans tioårsjubileumsskrift gavs ut och alla som på något sätt varit inblandade under de senaste tio åren bjöds på bubbel och räkor i det nya studentkårshuset Cor.

Så många minnen bubblade i mig imorse. Jag jobbade i fem år på Arcada och var ordförande för studentkåren i två år. Vår styrelse inledde arbetet med att ge kåren en egen byggnad på campus. Den hade invigning i vintras. Det var en overklig känsla att stå i byggnaden som då jag lämnade Arcada blott var en teknisk ritning och några fantombilder (som den här vid sidan). Nu står huset där, och studentkåren är en vital del av campus, inhyst i eget specialritat tvåvåningshus med krog och paradbastu.

För många år sen, under en av de på den tiden ofta återkommande vinkvällarna jag och fullmäktigeordförande Jessica hade, sa vi att huset ska bli ett hjärta i området och ge puls åt studentlivet. Det var den kvällen Jessica sa "huset ska heta Cor, det betyder hjärta på latin". Idag heter huset just det. Cor.

Här är en filmsnutt där man ser hur huset vuxit.


Minst lika intressant var det att träffa tidigare kollegor och få höra hur livet gått vidare i Arabiastranden efter mitt frånfälle. De flesta var sig lika men tankegångarna har gått från att då vara visionära och tvärvetenskapliga till att vara globala, dynamiska och tvärvetenskapliga. Ungefär som på politiska debatter kan man spela klichébingo.

Inga kommentarer: