söndag, september 09, 2007

One hour and counting

Nu har första upplagan av veckans första tidning gått i tryck och jag har bara en timme kvar av jobbveckan. Sen blir det måndagshelg för min del.

I gårkväll då jag kom mig iväg från årets stressigaste arbetsdag körde vi ut till Västra Nyland och hälsade på mamma som hade en jobbtur i Karis. Skäms nästan att säga att det var första gången jag körde Åboleden från Helsingfors. Tidigare har jag kört den till Ikea, men inte längre än så. Motorvägen är ju alldeles fenomenal! Tammerfors-, Lahtis-, Borgå- och Vasalederna kan slänga sig i väggen.

På väg hem från Karis tog vi en oplanerad stadsrundtur då vi i 30 minuter irrade runt i jakt på en ABC-bensinstation. Tills vi kom på att mobiltelefonen har inbyggd GPS-navigator. Då räckte det bara fyra minuter att hitta rätt.

Cirka 15 km öster om Karis längs med gamla trygga stamväg 51 korsade mamma Älg vägen i lugnt tempo. Även om skogens drottning var ett tiotal meter framför oss så körde jag resten av vägen hem extremt långsamt och med tefatsögon. Vet inte om det var försiktighet eller förvåning. Har inte sett en älg på över tio år. Annat än som seriefigur, uppstoppad eller bronsstaty alltså.

Och som trivia åt er som läser Hbl imorgon:
Om det finns tre stjärnor under tornlogon på löpsedeln kan du kika in på http://epaper.hbl.fi/ som har den andra upplagan (två stjärnor). Då kommer du att märka att Kimi Räikkönen-puffen uppe i löpsedelns "öra" har fått ny make-up och att artikeln om flygkraschen i Danmark på sidan 13 har skrivits om.

Inga kommentarer: