onsdag, september 19, 2007

Ett steg bakåt

I går kväll skrev Svenska Dagbladet att man i Stockholm överväger att slopa natturerna på tunnelbanan och pendeltågen under vardagar. Under helgerna skulle dock tågen gå som vanligt, men en högre nattaxa skulle kunna införas.

Att rälstrafiken går så pass sent som den gör, tycker jag att är en av de stora fördelarna med Stockholm som metropolområde. Här i Helsingfors är vi i den situationen att den regelbundna lokaltrafiken slutar trafikera tidigt om kvällarna. På vardagar slutar metrotågen att gå kl. 23.20, spårvagnarna till vår stadsdel redan klockan kl. 23 och lokaltågen runt midnatt. Därefter har vi 150% nattaxa på nattbussarna som under går ut till en del av stadsdelarna.

Men jag vill inte, jag rent av vägrar åka nattbuss. Bussarna är oftast så fullpackade att dörrarna inte ens kan stängas och luften tar självfallet slut direkt. Det är inte heller utan orsak som nattbussarna, som kör i långa kringelkrokar runt stan, döpts om till vomit-express. Det är inte heller underligt att vi har kilometerlånga taxiköer i stan under helgerna. Trots att det finns ett tusental trafikerande taxibilar.

Tacka vet jag regelbunden rälstrafik och färre bilar och bussar i storstäderna. Det är inte bara en fråga om trygghetskänsla utan också en viktig faktor vad gäller miljöpåverkan.

Jag önskar Stockholms beslutsfattare välkomna till Helsingfors för att se hur forntidens lokaltrafik fungerar. För det verkar vara precis vad man vill åstadkomma i Stockholm nu.

Inga kommentarer: