torsdag, april 10, 2008

Att rycka upp sig

"Tänk inte att allt är hopplöst, stick inte huvudet i sanden utan ta tag i situationen."
Det är tipset som TV3:s Lyxfällan ger Expressenläsarna i dag. Det stämmer ju. Hur svårt kan det vara, tänker jag.

Det kan vara obarmhärtigt svårt, vet jag.

För mig är det den känsla som dyker upp då det blir dags för städdag. Jag tror att jag inte kan städa, så därför känns det som om jag måste lära mig allt på nytt varje gång. Faktum är att det inte är så svårt när man väl kommit i gång. Huvudsaken är att man tar tag i ett hörn och börjar nysta därifrån. Så småningom börjar det rulla av sig själv.

Det gäller inte bara Lyxfällans ekonomi eller Marie-Louises städning. Det gäller ju allt. Tänk inte att allt är hopplöst, ju mer du tänker tanken och ju mer allt framstår som hopplöst, desto tyngre är det att ta tag i situationen.

Inga kommentarer: