onsdag, mars 26, 2008

Postpåskblogg

Påsken i franska streck:
- Perfekt bilväder för en tur till Jakobstad
- Lilla Rebecca blev döpt i Nykarleby kyrka
- Två turer till akuten på ett dygn

Veckan efter påsk i franska streck:
- Mindre perfekt bilväder
- En veckas sjukskrivning
- Överraskning på posten



Det har alltså börjat snöa. Jag trodde faktiskt att vi inte skulle få någon riktig vinter i år. Och var nöjd. Men nu vräker det ner. Under natten har det kommit en 15-20 cm och det bara fortsätter att snöa. Lokaltrafiken är utslagen och gatorna är oframkomliga. Vid överraskande väderväxlingar märker man direkt hur sårbar staden är. Ingenting tycks fungera.

Rebecca Sigrid Maria blev Cassandras lillasyster att heta. Hon var knäpptyst genom hela dopet i kyrkan och varken grät eller gnydde då prästen lyfte upp henne inför församlingen. En detalj som gör allt så mycket hemtrevligare är att både Cassandra och Rebecca blivit döpta av samma präst som var med då vi gifte oss för (i dag exakt) ett år och sju månader sedan.

Natten mot måndag fick jag plötsligt hemsk magknip. Alla som rest med mig vet att jag alltid bunkrar upp med mediciner för ungefär allt som kan hända. Det har jag glömt att göra två gånger, och båda gångerna har jag blivit sjuk på resan. Nu blev det då en tur till akuten i Jakobstad för medicinering. Och visst blev det bättre, smärtan försvann, men ersattes av en annan smärta. De första pillren jag fick var tydligen så starka att de frätte hål på magsäcken och väckte liv i ett gammalt magsår som jag inte haft problem av på flera år. Så framåt morgontimmarna blev det en till tur till akuten för att få ännu mera mediciner. Det vore ett under om någon krämpa skulle ta på mig nu, för med alla piller jag proppar i mig måste jag vara rejält impregnerad och oemottaglig för sjukdom.

Tisdagen bjöd på en fenomenal överraskning. Tack Linda och Evis! På posten väntade ett paket med fin kattmat och -prylar. Jag har redan kattfilten runt mig för att den ska lukta jag då katterna börjar vänja sig med den och samtidigt lära känna igen mig på lukten. Jag lovar, det funkar bättre än det låter ;) Det är en och en halv vecka kvar tills Africa och Atlantis flyttar hit nu. Fick bilder på dem i går, de har redan hunnit bli 10 veckor gamla.

Inga kommentarer: