onsdag, oktober 03, 2007

Ur en skrivbordslåda

Jag har städat skrivbordslådorna i dag. Det är som att gräva guld i en smyckesaffär - precis lika många pärlor hittar man!

Jag har för vana att riva citat ur tidningar, reklamblad och tja, var man nu hittar dem. På broschyren vi fick med varning om intensifierad tv-avgiftskontroll står följande på pärmen:

"Utan tv-avgift skulle vi gå miste om en hel del sportdramatik."

Jag är riktigt, riktigt rädd att det betyder mer sport om fler betalar tv-avgift. Det är nästan så man borde starta en folkrörelse mot att betala tv-avgift. Det är inte bara tillräckligt med sport på tv som det är, dessutom avbryts veckomönstret då idrottskrafs ska visas på bästa sändningstid, oberoende vilken gren det handlar om. Värst av allt är dock amerikanska football- och baseballsäsongen, då bryts alla livsuppehållande serier i flera veckor åt gången.

Väl inne på amerikanskt tema, så hittade jag en brun papperspåse (en sådan som man får sina flaskor i då man köper öl i New York). Jag kommer ihåg att det i den stora entréhallen till American Museum of Natural History stod så smarta ord på väggen och jag inte hade något annat än en papperspåse att skriva på. Så här har Theodore Roosevelt sagt:

"Character in the long run is the decisive factor in the life of an invidual and of nations alike."

På samma påse står det skrivet:
"Be practical as well as generous.
In your ideals keep your eyes on the stars
and keep your feet on the ground."

Inga kommentarer: