fredag, oktober 12, 2007

Iakttagelse

Är det inte underligt hur antingen hjärnan eller ödet fungerar.

Exempel 1: I går ritade jag en karta där bland annat den iranska staden Bakhtaran var med. Jag hade aldrig tidigare hört talas om stället och hade problem med ortnamnets svenska stavning. Så när jag slår upp tidningen i dag och läser om brittiska Doris Lessinger som tilldelades Nobels litteraturpris ser jag ortsnamnet igen. Hon är född i Bakhtaran. Samma ort nämndes i två helt olika artiklar i samma tidning. Hur stor är sannolikheten?

Exempel 2: Du lär dig ett nytt konstigt ord. Dagen efter hör eller se du ordet vart du än vänder dig. Det känns nästan som om resten av världen lärt sig samma ord samtidigt som du, och alla är lika ivriga på att använda det. Hur stor är sannolikheten?

Jag har ingen aning om vad det beror på, men det är konstigt hur man börjar upptäcka saker man alldeles nyss fått reda på.

Inga kommentarer: