söndag, september 23, 2007

Kvalitetskontroll

Gräsänkling som jag är för tillfället (O är på arbetsresa till Sthlm) så passade jag på att gå ut och äta med Oo ikväll. Det är alldeles för länge sen vi senast tillsammans åt ute kunde vi konstatera bland en massa andra ämnen som skulle manglas.

Mr. O förfasade sig i går över hur folk klär sig i Finland. Landet som modet missade formulerade han sin fasa. Jag tycker samma princip gäller då det kommer till kvalitetskontroll. Speciellt på restauranger. Då jag spenderar pengar på att andra gör min mat och får chansen att visa upp sin yrkesskicklighet godtar jag inte slarv och arrogans.

Är det då jag som är för kräsen eller bor vi i landet som kvalitetskontrollen inte funnit? Borde det inte vara köksmästarens sak att se till att den mat som serveras är varm om den ska vara varm och har den rätta balansen mellan smakerna?

Jag är glad att jag får äta varje dag och har råd att unna mig något speciellt då och då. Men det blir inte speciellt om ingen engagerar sig. Jag är trött på att äta från kantstött porslin och behöva störa serveringspersonalen i rökpauserna för att påpeka att vi fått mat men inget bordssilver eller att våra vattenglas ebbat ut. Jag betalar för att de ska få visa vad de går för och jag tolererar inte att själv behöva stå för kvalitetskontrollen.

Trots att både kantarellsoppa och sabayonnefrukterna smakade som de skulle.

Inga kommentarer: