tisdag, september 04, 2007

Kristi kropp för dig utgiven

Jag har slutat att känna magsyran koka varje gång jag läser insändare av de som anser sig själv vara rättroende och därför ha rätt att uttala sig i Herrens namn. Jag har också slutat läsa dessa texter. Jag kom till insikt att det är Kyrkpressen och Losec eller att sluta läsa.

Nu kunde jag ändå inte låta bli att läsa om nattvardstvisten mellan kaplanerna Sandell och af Hällström i Kyrkpressen. Den senare skriver blogg och håller dörrarna öppna för hbt-familjer i sin kyrka. Den tidigare slänger varken bibelcitat eller moralkakor i hbt-personernas ansikte, utan kyrkdörren.

Med motivationen "– Nattvarden förutsätter enhet i tro och åskådning. Mellan mig och af Hällström är distansen i tro och åskådning så stor att det inte är sakligt att vi firar enhetens sakrament tillsammans" ville Sandell inte att af Hällström skulle ta emot nattvarden i Malms kyrka på söndagen. Då den senare trots uppmaningen går upp till nattvard med samma rätt som alla andra konfirmerade besökare av högmässan ändrar Sandell sina ord "Kristi kropp för dig utgiven. Vänd om."

Jag blir inte upprörd längre. Jag blir djupt sårad och hoppas att Sandell inser hur många människor han fördriver från kyrkan och trosgemenskapen genom att påstå att hans tro är den enda rätta. Må han bli förlåten förr eller senare, gärna förr.

1 kommentar:

Björn Palmén sa...

Hej!

Jag tycker Karl af Hällström gör rätt som inte formellt anmäler Sandells smått otroliga beteende till domkapitlet. Det är inte längre viktigt, de som håller på könsneutrala äktenskap har segrat för länge sedan i Finland.

Problemet är alltså inte längre killar som gillar killar (eller tjejer som gillar tjejer), problemet är numera killar som inte gillar killar som gillar killar. :-)

Låt dem koka i sitt eget spad. Det är säkert straff nog att ha en så illa fungerande hjärna att man blir homofob och egentligen litet galen.